inför nationalveckan~

60 års jubileum

Nu på torsdag, den 1 oktober, kommer det firas som in i sjuttsingen runt om i kineslandet. Som bilden säger är det då på pricken 60 år sedan som Folkrepubliken Kina (People's Republic of China) grundades... det betyder även att kineserna får ledigt 8 dagar i streck, den högsta ledigheten de har nånsin per år. Nationalveckan, som den kallas på ren svenska inträffar varje år - men iår kommer den bli rejält uppumpad... Parader, fyrverkerier och jäkligt mycket evenemang kommer fylla upp min vardag, och det går inte att fly från det heller eftersom det är så påtagligt.

Givetvis kommer även jag själv få ledigt från skolan i 8 dagar, vilket är hur gött som helst. Dock, för att få 8 dagar ledigt i streck, så måste alla studenter och arbetare i landet jobba och studera på söndagen innan nationalveckan samt lördagen efter. Det gäller även oss utlänningar, så det var verkligen hur segt som helst att gå till Jiao tong university på en söndag (!!!).
På tal om Jiao Tong så börjar jag tröttna på vissa lektioner i skolan, eftersom det känns som att jag fattar mindre och mindre. Om läraren bara pratar på kinesiska och dessutom bara skriver i tecken och inte pinyin så känner man sig jääääkligt dum... många i min grupp har redan bytt grupp för de tycker det är omöjligt svårt. Frågan är om inte jag ska göra det också... just nu är det i princip de som redan kan lite kinesiska sen innan som är kvar, och de äger mig ju totalt. :(

Igår var jag i Stevens lägenhet och drack öl. På onsdag natt är det partyparty som gäller. Wooohoo!

Kommentarer
Postat av: mamma katarina

Vilken fin bild, var har du tagit den nånstans?

Jag kan tänka mej att det händer mycket i stan nu och det hade varit roligt att vara där och få uppleva lite. Ska ni gå och kolla på nån parad?

Försök att kämpa på med studierna, det kommer nog att gå upp och ner. Vissa dagar känns jobbiga och man fattar noll, andra dagar känns bättre och man fattar en hel del ;-)

2009-09-28 @ 19:19:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0