efter 5 och en halv vecka i shanghai~~

Jaha, nu har man varit här i mer än en månad, 5 och en halv vecka för att vara petnoga... och det känns faktiskt som hem nu. Mitt forna liv i sveriges marker känns långt borta, medan shanghai känns så förbannat rätt.
Har varit ganska seg med blogginlägg under dessa veckor, men det har sina orsaker ;P

Har röjt runt en hel del... hahaha
~~~~
~~~~~~~~

Shanghai is the best!!

Förra veckan var jag dock seriös.. för då började som sagt skolan! Hamnade i grupp 2 för chinese beginners, alltså de som inte kan nån kinesiska från början. Jag blev dock sjukt förvånad när det var så många i vår klass som redan kunde presentera sig så bra på kinesiska... trodde först att jag hamnat i fel grupp!
Vi har tre lärare för tre olika moment - speaking, reading och listening. Under första veckan har vi redan fått lära oss att skriva kinesiska tecken vilket är ABSURT SVÅRT och nästintill omöjligt... Förstår inte varför vi ska lära oss det redan nu, men... det är tydligen såååå typiskt kinesisk education - att bara pusha allting på eleven på en o samma gång. Stackars kinesiska ungdomar som går halva livet med sån här press...

Just nu är det ovanligt många svenskar på Jiao Tong University... om jag räknat rätt är det nära 30 st svensktalande på skolan, och jag har tex 2 st bara i min egen grupp. Det är helt sjukt va, att vårt lilla skitland kan skicka så många studenter just hit :P Med tanke på att det bara fanns typ 5 svenskar här förra året så är detta en enorm ökning.. Pratar därför ibland mycket svenska på skolan, och då kan man ju unda följande: har jag kommit hit för att lära mig kinesiska eller bara prata svenska? :P

flitig student
Jag gör läxan.. haha


COMIN UP COMIN UP!
Så småningom kommer jag lägga in recensioner kombinerat med guider till de bästa klubbarna och barerna i shanghai för er som vill åka hit o roa er. Kanske kommer jag även tipsa om övriga sevärdheter i denna magnifika stad. ;D So stay tuned!!


Kommentarer
Postat av: johanna

haha, och vilka orsaker sen... :P måste förävrigt kännas konstigt att ha så många svenskar på skolan!

2009-09-22 @ 14:07:16
URL: http://mixband.blogg.se/
Postat av: mammi

Oj, oj John. Du har verkligen fullt upp. Roligt inlägg du skrivit :D. Ses snart och grattis en dag i förskott!!

2009-09-22 @ 15:19:30
Postat av: Gustav: Jims Bilvård

Seriöst... Den Chinesiska flickan på kortet nere till vänster (hon med den gråa tröjan) Kan man va sötare? :O Du får lätt presentera oss ;B



2009-09-23 @ 17:12:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0