utekväll med öl, tequila och dans

Sitter här på mitt rum i novel city apartments efter en mycket smaklig italiensk måltid (mamma lagar förstås). Igår var det dags för min första kontakt med shanghais klubb- och nattliv som man hört lite här och där om. I Kina, generellt sett, är det till 90 % endast utlänningar som besöker klubbarna och super sig redlöst fulla tills de ramlar i en buske och spyr tills de somnar... även om jag överdrev där lite så är det till stor del sant. Kineserna föredrar faktiskt att endast dricka till maten eller typ balkongchilla med lite öl kompisar emellan. Det finns ingen riktig traditionell alkoholkultur om man bortser från deras spuyflugeäckliga risvin, och det först på senare år i modern tid som kineserna har börjat brygga egen öl och eget vin. Inte precis som vi vikingar som stjälpte i oss tunnor med mjöd för tusen år sen, haha!

Vin är kineserna kassa på, öl däremot lyckas det jävligt bra med. Tsing tao är ju det mest kända märket, och även om jag har mina japanska favoriter som Kirin och Asaki måste jag medge att Tsing tao når upp till toppklass. ^^

...But to get to the point!
Min gamle polare Albin som jag lärde känna för några år sen befinner sig lustigt och mirakulöst nog också här i Shanghai, fastän han har varit här lite längre än vad jag har då förstås, haha.  Och just igår kände han eller kanske mest jag själv för att träffas och ha lite skoj i shanghais neonsprakande myller av klubbar och barer.  För i Shanghai är det lite annorlunda än i övriga Kina... i Shanghai gör kineserna som de vill, och fruktan för att tappa ansiktet spolas och ersätts med en frestande längtan för party och uteliv.
Albin introducerade mig för ett par av hans vänner, den ständigt glade italienaren Fabio, trevliga shanghainesiskan Eva och stilrena indiern Victor som blev sällskapet för kvällen. Japps.

Efter en fet burgartallrik på Blue frog restaurang i Pudong som jag med nöd och näppe fick ner (hade ätit värsta feting-laxen knappt 2 timmar tidigare, dålig ursäkt sa Fabio :P), bar det av till Zapatas för gratis öl mellan 21-22 och då MENAR jag verkligen gratis öl! Först överlycklig över detta enasåtende erbjudande, kände jag samtidigt på mig att det inte kommer vara världens toppklass-öl de ger ut gratis precis. Som jag trodde var det blaskig ljus öl med säkerligen en hel del tillsatser som flödade ur kranarna på Zapatas - men man kunde ju inte klaga på det.... för det var ju gratis! Vi hade det riktigt trevligt på zapatas, och lite senare på undervåningen bjöds det på "tequila-show", något som zapatas tydligen är kända för. Showen går rätt o slätt ut på att bartendertjejerna dansar lapdance med varandra på bardisken och häller tequila rakt ur flaskan på krogens kunder. Underbart koncept.

me and albin   eva and victor   me, fabio, victor and albin

När tiden var slut drog vi vår kos bort till nanjing xi lu och klubben "m2" efter ett bryskt farväl till Fabio. På m2 var det fräschare toaletter än på zapatas, lite fler kineser, och fräschare toaletter än på zapatas. Framförallt så fanns det toaletter som var fräschare än de på zapatas. I baren var det 100 RMB erbjudande på 10 valfria vodka- och romdrinkar, vilket albin, jag, victor och eva självklart hade kommit dit för. Efter botten upp försvann vi rakt ut från m2 och tog taxi till sista stället för kvällen där vi hade som mest kul. Klubben "Windows" bestod gästerna till stor procent av nästan bara kineser vilket bevisar att shanghai verkligen är partystaden även för den inhemska befolkningen. Musiken på windows var bra utvald, men det kanske bara berodde för att just kvällens DJ var bra. Hursomhelst betydde det jävligt mycket dans för allas del, och svetten rann som ett hejdundrande skyfall. Men visst var det kul när jag och Albin lärde ut den mycket populära svenska partydansen "fiskarn"! Självklart visade jag även upp klassikern "plocka äpplena och lägga de i korgen".

eva, me, albin and victor

På det hela taget kunde jag nog inte fått en bättre start än såhär. Det var måndagkväll. Jag blev inte skitfull. Men jag hade jävligt roligt. Och detta var ju som sagt bara en vanlig måndagkväll av många kommande shanghai nights. ;)

Kommentarer
Postat av: johanna

låtert ju sjukt nice detdär!

2009-08-25 @ 13:14:17
URL: http://mixband.blogg.se/
Postat av: John

det var det!

2009-08-25 @ 16:53:59
URL: http://shanghainights.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0