nihao~~ vänner och kära, bekanta och strangers

Du har nu kommit till min första blogg, Shanghainights! Och det är inte vilken blogg som helst.. för i den här bloggen befinner jag mig i en av världens kanske mest "explosiva" städer och för mina blogginlägg - nämligen Shanghai i Kina. Tro det eller ej men jag har flyttat hit. Japp.

So who is this guy? Jag går under namnet John här på bloggen, vilket även är mitt riktiga namn, men - kalla mig vad ni vill om ni har lust, bara ni inte börjar skriva Kines-John eller nåt sånt... ;P
Ni som känner mig vet ju vem jag är, ni som inte känner mig kan spana in den något bisarra profilen~~~
Asien har alltid varit lite av en frestelse och paradisdröm för min del, av flera anledningar. Förra året 2008 i augusti var jag i Japan och fick min första kontakt med denna smakrika världsdel, men jag både känner och vet att Kina kommer bli något helt annat. Eftersom jag nu flyttar hit på heltid så kommer jag komma mycket närmare kineserna än vad jag gjorde med japanerna under 3 veckor. Och det ska bli minst sagt exciting.

Tro inte att jag bara kommit hit för att roa mig... redan inskriven på Jiao Tong University kommer jag plugga kinesiska så hjärnan blöder på mig (det är väl antagligen så jag kommer känna mig). Men givetvis kommer det också bli kul, eftersom det ger mig möjlighet att träffa andra. Terminen börjar den 7 september. Shit shit shit. Nära nu.

Redan här
....Då har mitt nya liv i Shanghai tagit sin början.. har nu varit i denna supermetropol i cirka 6 dagar, och har redan börjat stabilisera mig trots svårigheter med språket och att vänja sig vid den otroliga hettan. Som svensk är det otroligt jobbigt med denna värme, och kineserna själva tycker inte heller att det är speciellt trevligt. Som tur är så är vår lägenhet utrustad med superduper aircondition som sprutar kallluft så det smäller om det... Om man vill kan man ändra temperaturen till "hot" också - men vem fan vill det?

Kineser är nice. Alltså, alltså, de är inte alls så otrevliga som jag blivit varnad om. Iofs har jag inte varit här så länge, men jag har ju märkt en del på de kineser jag träffat och pratat med i köpcentrum, restauranger och på gatan exempelvis. De tränger sig före, tar inte så ofta hänsyn till andra och skäms inte för att lägga av en dunderbrakare inne i pissoaren... Okej, de är LÅNGT ifrån lika snälla och artiga som japanerna, men.... att jämföra en japan med en kines är lite som att jämföra en svensk med en dansk. Och kinesen är dansken (detta betyder ingenting, för jag tycker inte om danskar för de är obehagliga). Kineserna är absolut inte obehagliga - de är nice. Lämna de negativa sidorna åt sidan och du upptäcker de många fler positiva sidorna. In public kan de upplevas som otrevliga, men när du möter de en och en är de helt underbara.

Har inte hunnit göra så mycket än här i Shanghai. Lite shopping har jag hunnit med, men under de första dagarna här var det huller och buller fram och tillbaka med läkarundersökning, flyttcontainers, passregistrering, fixa bankkonto och nytt SIM-kort.. osv osv. Lägg på lite underbar jetlag som grädde på moset så får du en trött och retlig John som inte orkar göra så mycket mer än att stanna hemma om kvällarna. Nämnde jag att mamma och pappa också bor med mig? För det gör dem, och det är till stor hjälp. Det är ju tack vare farsan som allt detta med Shanghai blivit möjligt, det är tack vare att han fått chefsjobb här som jag kunnat glida med hit som på en räkmacka, haha ;p

Oj, det blev lite väl mycket text för att vara första blogginlägget. Men det var ju riktigt kul att skriva blogg ju. Det kommer jag definitivt fortsätta med. ^^ Sååå då säger jag väl bai bai för idag...

...men jag måste ju ändå visa ett kort som håller "Shanghainights"-klass. Här är det första för bloggen, taget i Xu Jia Hui-distriktet där vi bor (mitt i smeten för övrigt)



och just det ja... för er som inte fattade rubriken så betyder "nihao" ungefär "hejsan" på kinesiska! ^^

Kommentarer
Postat av: Andreas Adde Larsson

Tycker det är grymt att ha en utrikeskorenspondent i shanghai! hade jag vart rikare och mer tidsbefriad hade jag ju självklart tagit jackan och stuckit ner till dig :) tycker det verkar som en väldigt intressant stad nämligen.. lite anorlunda av vad jag har sett av kina.. jag har ju som sagt tagit del av en bit av den och har nu mera släkt där ifrån ;) hoppas du har det bra där nere och att vi hörs och ses! kommer fortsätta följa din rapporteringar där nere ifrån!



kramar

// Andreas Larsson

2009-08-18 @ 09:50:33
URL: http://andreaseller.blogspot.com/
Postat av: mama

Din blogg är så snygg John. Jag blir aaavuuuuuundsjuuk!

2009-08-18 @ 14:43:46
URL: http://holmekagan.blogg.se/
Postat av: johanna

åh vad kul att kunna läsa om hur du har det i kina! hoppas att det går bra för dig och att du trivs osv :)

2009-08-21 @ 10:58:25
URL: http://mixband.blogg.se/
Postat av: Gustav: Jims Bilvård

Jag kan inte bli annat än avis när jag hör om hur underbart du har i nudlarnas och shoppingens förtrollade land. Särskilt när jag jämför med tråkiga Tjörn som (som alltid) står totalt stilla.

Vad roligt att du redan har skaffat vänner också, och vilken natt ni hade igår ;)

Ser verkligen fram emot att hälsa på dig, men du får nog lära mig lite kinesiska då för jag kan värkligen ingenting :P

Zai jian, John Kun

kramar //Gustav

2009-08-25 @ 15:34:36
Postat av: j

John! Vad jobbar din pappa som?

Hur länge kommer ni bo där nere? Och vilka mer saker ska du plugga förutom Kinesiska? Och, en sista fråga - Är din skola en kines/engelsk?



Eller, jag kryddar på med en extra fråga - Har du fått några kompisar?



Hoppas du kan svara! Kommer titta in här lite då och då! Kram.

2009-09-08 @ 16:59:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0